لوگو

انواع مختلف چاقو که دانستن آن خالی از لطف نیست

انواع مختلف چاقو که دانستن آن خالی از لطف نیست

انواع مختلفی از چاقوها دراطراف ما وجود دارند که براحتی در جزئیات محیط اطرافمان گم میشوند. چاقوها در دنیای خود سازماندهی خاص خود را دارند که بر این اساس دسته بندی می شوند.

در این پست قصد داریم به شما در چگونگی تشخیص این سازماندهی و کارایی و چگونگی استفاده آنها به شما دوست گرانقدر کمک کنیم بطوریکه پس از مطالعه کامل این مقاله خواهید دانست برای کدام کار چه چاقویی مناسب است.

 

چاقوها با هدف و کارایی خاص دسته بندی می شوند.

چاقوها از زمانهایی ابتدایی در اطراف انسان بوده اند و ما توانیم برای لباس, غذا, مبارزه و یا کار از آنها استفاده ببریم. آنها با دسته بندی و استفاده گسترده ای که دارند ما را شاید بتوان گفت از ابزارهای دیگر بی نیاز می کنند.

کاردها

کاردها علاوه بر استفاده در اشپزخانه در جاهای مختلفی نیز کاربرد دارند، چاقو هایی وجود دارند که در محل کار ما یا اطراف خانه و محل زندگیمان مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از چاقوها شامل فهرست طولانی از کارها است که فقط مربوط به حرفه یا کارهای خاص است.

چاقوی غواصی

تیغه این نوع چاقو خیلی تیز است و دارای دسته محکم و مقاوم در برابر حرارت مستقیم و غیر مستقیم دارد. این مدل چاقو مانند تصویر زیر دارای یک غلاف می باشد و خود چاقو دارای بندی هست که به مچ دست وصل می شود, برای سهولت انتقال آن در زیر بوسیله غواص. از این چاقو اکثرا در زیر آب و برای بریدن طناب یا علفهایی که در زیر آب می رویند استفاده می شود.

چاقوی برق

این چاقوها که مخصوص استفاده در کارهای الکتریکی هستند بدنه عایق قوی در برابر شوک الکتریکی  دارند و شبیه به چاقوهای جیبی ساختهمی شوند. البته باید اضافه کنم که به خاطر قیمت نسبتا بالای این چاقو برخی از کسانی که با برق کار می کنند ترجیح می دند از چاقوهای جیبی عایق بندی شده توسط خودشان استفاده کنند.

چاقو موکت بر

این مدل از چاقوها خیلی تیز هستند. موکت بر هم یک نوع چاقوست که تیغه نازکی دارد و تیغه های آن قابل تعویض شدن هستند. و همچنین به موکت بر چاقوی ابزار نیز گفته می شود که اکثرا برای برش موکت و فرش و یا پارچه از آن استفاده می شود و از شکل آن براحتی می توان تشخیص داد. البته در هر خانه ی ایرانی می توان یک عدد موکت بر یافت که انصافا هم خیلی کار راه بیانداز هست.

چاقوی شکاری

همانطور که از اسم این چاقو پیداست برای شکار و اکثرا توسط شکارچیان استفاده می شود. این چاقو متشکل از یک دسته با تیغه ثابت است و برای زیبایی کار برخی مواقع از فولاد دمشقی برای تیغه آن استفاده می شود. اکثر مواقع دسته این مدل چاقو کارشده می باشد که زیبایی فوق العاده ای به این مدل متفاوت از چاقوها می دهد. و در برخی موارد در انتهای دسته آن یک حلقه و یا قلاب کار می شود و در بعضی مواقع روی چاقو شکاری نقاشی می شود که بیشتر بصورت استتار است.

چاقوی جراحی یا تیغ

چاقویی است که در پزشکی به کار می رود  و پزشکان از آن برای بریدن بدن بیمارهای خود از این مدل چاقو استفاده می کنند. این مدل چاقو از فولاد با کربن بالا ساخته می شود و خیلی تیز است و به این راحتی کند نمی شود. این مدل بصورت استریل شده تولید می شود. هم بصورت تکی در بازار موجود هست و هم بصورت کیت پزشکی در بازار یافت می شود.

چاقوی چند ابزار

این ابزار یا چاقو به تنهایی یک جعبه ابزار است. این چاقوها که اغلب به نام «گربر» یا «لترمن» هم نامیده می‌شوند، همه جا و در دسترس همگان وجود دارد و دارای لبزارهای گوناگونیست. برخی از این ابزارها دارای انبردست و برخی دیگر دارای پیچ گوشتی و سایز ابزارهاست ولی همه مدلها دارای یک عدد چاقو هستند که توسط محوری در داخل محفظه خود قرار می گیرند, البته این چاقوها زیاد تیز نیستند ولی در مواقع ضروری به کارتان می آیند.

قمه (بامبو زن)

این مدل چاقو که در ایران قمه نامیده می شود یک چاقوی بلند و سنگینی است که برای بریدن درختان، اندام ها و نارگیل استفاده می شود. در برخی مواقع برای جمع آوری هیزم و گاهی نیز در آشپزخانه استفاده می شود. قمه ها در سراسر جهان محبوب هستند و هر منطقه نسخه مخصوص به خود را از قمه دارد. این مدل نیز که در دسته چاقوها قرار میگیرد دارای تنوع بسیار بالایی در جهان است. شکل قمه که در کشور ما ایران هم استفاده می شود  مخصوص این مرز و بوم است ولی اشکال دیگر آن که مخصوص آمریکای لاتین است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران محبوب واقع شده و بسیار هم استفاده می شود بنام بامبو زن در ایران معروف شده است.

چاقو بالیسانگ

چاقو بالیسانگ یا پروانه ای که امروزه در بین جوانان بسیار معروف شده است، در ساخت آن وزن قطعات و تیغه بسیار مهم است تا بتوان براحتی از آن استفاده کرد.

این مدل متفاوت چاقو یک کار سنتی از کشور فیلیپین است. که برای راحتی کار کارگران ساخته شده بود و به کارگر اجازه میداد که با یک دست چاقو را باز کند در حالی که دست دیگر ازاد است. دو دسته این مدل چاقو توسط  یک نقطه محوری به همدیگر وصل شده اند. با تکان دادن مچ، براحتی کاربر می تواند تیغه چاقو را بیرون بیاورد. امروزه در برخی رقصها نیز این چاقو بکار می رود. چون چرخاندن آن راحت است و شخص را سرگرم می کند.

چاقوی ایکس اکتو

از این چاقو در هنر برای انجام برش های دقیق استفاده می شود. تیغه این چاقو نیز مانند موکت بر قابلیت تعویض دارد. این چاقو در معماریبسیار محبوب است و برای برشهای مینیاتوری بکار می رود.

چاقوهای جیبی

این مدلهای بسیار محبوب از چاقوها،چاقوهای کوچکی هستند که به راحتی در جیب هرکس جا می شوند و از سایزهای خیلی کوچک به اندازه جاسوییچی تا حدود20 سانتیمتر(البته باز شده اش) تولید می شوند.

تیغه این مدلها بصورت تاشو می باشد که برای راحتی کاربر و کوچکتر شدن اندازه آن و در نتیجه جابجایی راحت تر آن می شود.این چاقوها انواع مختلفی دارند مانند: چاقوی جیبی, چاقوی چوپانی, چاقو فشاری, قلم تراش و … که در یک مقاله دیگر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

چاقوی بقا

این مدل  یک نوع چاقوست که بیشتر در طبیعت استفاده می شود. بعضی از مدل های آنها قسمت هایی در دسته دارند که شما می توانید لوازم بقا را در آن ذخیره کنید. همچنین ممکن است شامل سوت، چخماق، دستگاه انعکاس کوچک و یا مقداری طناب بافته شده باشد.

چاقوهای جنگی

چاقو ی جنگی توسط سربازان و در زمان جنگ استفاده می شود. چاقوهای جنگی بر اساس منشا اولین استفاده دسته بندی می شوند و مدلهای متفاوتی دارند از قبیل: چاقوی رزمی (همانند چاقوی بقا), سرنیزه, چاقوی تاکتیکی (برای کشتن دشمن)، چاقوی پرتابی و ستاره پرتابی.

تبر

تبرها هم جزء چاقوها به حساب می آیند و کاربردهای خاص و بی نظیری دارند. یکی از کاربردهای آنها شکستن و خرد کردن چوب می باشد که در بین طبیعت گردان طرفداران زیادی دارد. این وسیله در ابعاد و مذلهای متنوعی تولید می شود از قبیل: تبر جنگی، تبر طبیعت گردی، تبر کوهنوردی و …

شمشیر

شمشیر هم که جزیی از دسته بندی چاقو به حساب می آید در تنوع بالایی تولید می شود. شمشیر در زمانهای قدیم چون به عنوان سلاح برای جنگ استفاده می شد از فولاد پر کربن برای ساخت آن استفاده می شد. ولی امروزه یا برای تزئین استفاده می شود که بیشتر در کشورهای عربی طرفدار دارد و یا برای انجام مسابقات ورزشی از آن استفاده می شود.

چاقوهای آشپزی

این مدل چاقوها که برای خودشان دنیایی دارند و تنوع بسیار بالایی در آنها دیده می شود که در یک پست جداگانه به تشریح آنها خواهیم پرداخت. چاقوهای آشپزی مخصوصاستفاده در آشپزخانه منزل طراحی و ساخته می شوند. و برای همین منظور بیشتر آنها از فولاد زد زنگ ساخته می شوند تا در مقابل رطوبت و آب مقاوم به زنگ زدگی باشند. آنها همچنین از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا بریدن و خرد کردن کار بسیار سخت و حساسی است. دسته های این مدل باید متفاوت تر از سایر چاقوها باشد زیرا هم باید در مقابل رطوبت مقاوم باشد و هم به راحتی تمیز گردد.

شرکت نایف مارکت  در ایران (زنجان) مدلهای بسیار زیبا و با کیفیت چاقوهای آشپزخانه را تولید می کند که هم در کیفیت قابل قیاس با برندهای مطرح جهانی است و هم قیمت خیلی مناسب تری نسبت به برندهای مطرح دارد.

 

gmail (2)
whatsapp (1)
17041734501530272912
instagram (1)
gmail (2)
whatsapp (1)
telegram (1)
17041734501530272912
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *